Butikskedjan visar långfingret åt Black Friday-hysterin – här är klockrena passningen till konkurrenterna

Idag är det Black Friday, ett amerikanskt påfund som i praktiken innebär att alla företag inom alla möjliga branscher har rabatterade priser av olika slag – allt för att locka fler kunder. Ska man slå till och köpa något under rean så gäller det att vara beredd på att trängas, svettas och skrika i överfulla butiker där butiksbiträdena kämpar för livet med att hinna betjäna alla rea-sugna kunder. Men ett företag gör precis tvärtom, skriver Expressen.

Det är det svenska klädmärket Haglöfs, som mestadels gör friluftskläder, som sedan 2016 har satt ned foten mot konsumtionshetsen som råder under Black Friday. Så istället för att sänka dina priser kraftigt höjer man dem – rejält.

Dubbla sina priser

Hos Haglöfs höjer man priserna, med hundra procent, under Black Friday som en protest. Prishöjningen sker i deras fysiska butiker i Stockholm, Göteborg, Åre, Helsingfors och Oslo. Går man in på företagets hemsida så möts man av en stängd sajt.

Bildkälla: Haglöfs

På sajten står det:

”Vi ber om ursäkt men ändå inte. Vi har stängt idag. Det kanske låter galet men att stänga vår webbutik är faktiskt en bra idé idag. Impulsshopping och att handla saker man inte behöver är inte logiskt – vare sig för dig eller miljön. Istället för att vara en del av dagens galna rabatter så väljer vi att stänga vår webbutik för att uppmuntra folk att tänka efter två gånger innan man köper nya produkter. Glad Green Friday.”

Skänker bort överskottet

Om nu Haglöfs trots all lyckas sälja några produkter till dubbla priset i sina fysiska butiker som håller öppet så har man bestämt att skänka hela överskottet till Naturskyddsföreningen.
Carsten Unbehaun är vd på Haglöfs och enligt Expressen är de ””djupt bekymrade över naturen. Att köpa saker som du inte behöver, bara för att de erbjuds till ett bra pris, är inte så bra för miljön”.
–  Vi uppmanar konsumenterna att fundera på vem som egentligen får betala priset när en vara kostar mindre än produktionskostnaden, säger Haglöfs hållbarhetschef Elanie Gardiner till Expressen.

Vilket smart, och roligt knep! Tryck nu på DELA-knappen så att dina vänner också får läsa detta!

Exit mobile version